Producent
Zębatki, obok łańcucha stanowią główny składnik systemu przeniesienia napędu w motocyklu, nazywany zestawem napędowym. Od sposobu wykonania zębatek i zastosowanego do ich produkcji materiału, zależy zarówno długość jaką wytrzyma cały zestaw napędowy, jak i sposób jego pracy na czele z głośnością przenoszenia napędu na tylne koło.
Zębatki zdawcze, czyli przednie.
Najtrudniejsze zadanie w przeniesieniu całego napędu na tylne koło ma zębatka zdawcza. Z racji tego że ma mniejszą ilość zębów niż zębatka z tyłu, na każdy z zębów przypada przeniesienie większego obciążenia. W jej prawidłowym utrzymaniu nie pomaga również to że jest zazwyczaj osłonięta, przez co wokół niej gromadzi się wiele brudu i zanieczyszczeń, trudnych do usunięcia. Ważne w tej sytuacji jest żeby zębatki przednie były najwyższej jakości. Dlatego właśnie od dziesięciu przeszło lat zawsze polecamy naszym klientom zębatki tylko sprawdzonych producentów które dają gwarancję długiej i bezproblemowej eksploatacji. Do grona tych najlepszych zalicza się na pewno sunstar, na którym oparliśmy sprzedawane w naszym sklepie kompletne zestawy napędowe. W kontekście przedniej zębatki warto napisać też parę słów o dokonywaniu za jej pomocą zmianą przełożenia. W teorii wygląda to tak że zmniejszenie zębatki z przodu skraca przełożenie, prowadzi zatem do zmniejszenia prędkości, ale wzrasta tym samym moc. Jej zaś powiększenie to wydłużenie przełożenia. Jeden ząb z przodu to zazwyczaj duża zmiana przełożenia. Jeżeli nie potrzebujecie drastycznej zmiany, warto pomyśleć o zmianie zębatki z tyłu, da to mniej spektakularny efekt. Przestrzegamy też przez zmniejszaniem zębatek z przodu zwłaszcza w motocyklach dysponujących dużą mocą. Zmniejszanie ilości zębów w i tak już obciążonej zębatce to najkrótsza droga do znacznego skrócenia żywota zestawu napędowego. Ważnym aspektem takiego działania jest też mocniejsze tarcie łańcucha o ślizg na wahaczu. To zużywa dodatkowo łańcuch i w krótkiej perspektywie prowadzi do przetarcia ślizgu.
Zębatki tylne.
Duże koło zębate mocowane na tylnym kole motocykla, choć ważne i mocno wyeksponowane, ma znacznie łatwiejszy żywot niż zębatki przy silniku. Kręci się wolniej, a przenoszona moc rozkłada się na więcej zębów. Dzięki temu widać tutaj większą dowolność w zastosowaniu materiałów. Oprócz stali wysokowęglowej, najpopularniejszej do dzisiaj, spotykamy także aluminium i zębatki łączone, gdzie do wewnętrznego aluminiowego pierścienia mocowana jest aluminiowa korona zębów. Większość motocykli porusza się na zębatkach stalowych. Aluminium ze względu na mniejszą wytrzymałość, ale i znacznie niższą wagę stosowane jest głównie w sporcie motocyklowym. Użytkownicy motocykli często dokonują zmiany przełożenia za pomocą tylnej zębatki. Zmniejszenie jej wielkości to wydłużenie przełożenia, zaś zwiększenie prowadzi do skrócenia przełożenia(większa moc, mniejsza prędkość). Pamiętać należy jedynie że drastyczne zwiększenie lub zmniejszenie zębatki tylnej prowadzi do konieczności skorygowania długości łańcucha. Regulacja łańcucha ma bowiem jedynie pewien zakres. Założenie zatem za dużej zębatki, doprowadzi do tego że założenie łańcucha nie będzie możliwe, zaś zębatka za mała to gwarancja niemożliwości wyregulowania łańcucha. Przyjmuje się że zmiana plus minus 3 zęby nie wymaga jeszcze zmiany długości łańcucha. Pozostałe wątpliwości dotyczące zmiany zestaw napędowego w motocyklu rozwialiśmy już na naszym blogu we wpisie o zestawach napędowych.